استنبول نہر کا منصوبہ ترکی حکومت کے لئے کیوں اہم ہے

0 comments

 



استنبول نہر کا منصوبہ ترکی حکومت کے لئے کیوں اہم ہے


استنبول نہر کیا ہے؟ اور اس کے نفع و نقصان کیا ہیں؟

یہ منصوبہ ترکی کو خطے کے اہم ترین کھلاڑیوں میں کیسے تبدیل کر سکتا ہے؟

اور مستقبل میں یہ دونوں سپر طاقتوں امریکہ اور روس کے درمیان تنازعہ کا ذریعہ کیسے بن سکتا ہے؟

ہم اس ویڈیو میں ان سوالات کا جواب دینے کی کوشش کریں گے۔

 

 

استنبول نہر کے منصوبے کو سمجھنے کے لیے ترکی کے جغرافیہ کو سمجھنا ضروری ہے۔

اور یہ ترکی کو خطے کا سب سے اہم ملک کیسے بناتا ہے۔

آئیے ترکی کے نقشے پر ایک نظر ڈالتے ہیں۔

اس کے شمال میں بحیرہ اسود ہے۔

روس، یوکرائن، رومانیہ، بلغاریہ، مالدووا اور جارجیا جیسے ممالک کی سرحدیں بحیرہ اسود کو چھورہی ہیں۔

یہ بات مناسب ہے کہ روس کی ملکیت واحد گرم پانی کی بندرگاہ بحیرہ اسود میں ہے۔

دوسرے لفظوں میں، یہ واحد روسی سمندری بندرگاہ ہے جو سال بھر کام کرتی رہتی ہے۔

بحیرہ اسود کے آس پاس کے ممالک تیل اور گیس سے مالا مال ہیں۔

وہ بیرونی دنیا کو تیل اور گیس کی بڑی مقدار برآمد کرتے ہیں۔

بحیرہ اسود کے ان ممالک کے پاس بیرونی دنیا کے ساتھ صرف ایک سمندری تجارتی راستہ ہے۔

اور یہ راستہ بحیرہ اسود سے شروع ہوتا ہے اور ترکی کے اندر قدرتی سمندری راستوں سے گزرتا ہوا دوسرے ممالک تک پہنچتا ہے۔

دوسرے لفظوں میں بحیرہ اسود کے ممالک سے آنے والے کسی بھی جہاز کو پہلے ترکی کے تنگ سمندری راستے سے گزرنا پڑے گا۔

اس تنگ راستے کو آبنائے باسپورس کے نام سے جانا جاتا ہے۔

وہاں سے وہ جہاز بحیرہ مرمرہ پہنچے گا جو ترکی میں بھی ہے۔

اور پھر یہ دانیال درے سے گزرے گا اور وہ بھی ترکی میں ہے۔

اس راستے پر عمل کرنے کے بعد ہی جہاز بین الاقوامی پانیوں تک پہنچ جائے گا۔

اور بحیرہ اسود کے تمام ممالک کے پاس کوئی اور سمندری راستہ نہیں ہے۔

اسی وجہ سے ترکی سے گزرنے والا یہ سمندری راستہ بحیرہ اسود کے ممالک کے لیے انتہائی اہمیت کا حامل ہے۔

اب آئیے ان راستوں پر ایک نظر ڈالتے ہیں۔

آبنائے باسپورس ٣٠ کلومیٹر لمبا لیکن بہت تنگ سمندری راستہ ہے۔

یہ استنبول سے دونوں اطراف سے گھرا ہوا ہے۔

یہ بوسپورس ہے جو ایشیا کو یورپ سے جوڑتا ہے۔

آپ کہہ سکتے ہیں کہ باسپورس کے مشرقی حصے کی زمین ایشیا ہے۔

جبکہ باسپورس کے مغرب میں واقع زمین کو یورپ کا حصہ سمجھا جاتا ہے۔

باسپورس کو دنیا کے اہم ترین سمندری راستوں میں سے ایک سمجھا جاتا ہے۔

واحد سمندری راستہ ہونے کی وجہ سے باسپورس بحیرہ اسود کے ممالک کے لیے انتہائی اہمیت کا حامل ہے۔

اگر کسی وجہ سے ترکی باسپورس کا راستہ روک دیتا ہے تو وہ بحیرہ اسود کے ممالک کو تمام سمندری راستوں سے الگ تھلگ کر دے گا۔

اور اس کے نتیجے میں ان ممالک کی معیشت کو ناقابل تلافی نقصان پہنچے گا۔

اس تزویراتی اہمیت کی وجہ سے روس اور دنیا کے دیگر طاقتور ممالک نے 1936ء میں ترکی کے ساتھ مونٹریکس کنونشن پر دستخط کیے۔

اس کنونشن کے مطابق تمام تجارتی جہاز ترکی میں باسپورس اور دیگر سمندری راستوں پر آزادانہ نقل و حرکت کر سکتے ہیں۔

اور ترکی ان سے اس آزادانہ نقل و حرکت کی کوئی فیس نہیں لے گا۔

اس سے اس راستے میں بھی کوئی رکاوٹ پیدا نہیں ہوگی۔

تاہم تجارتی جہازوں کے برعکس مونٹریکس کنونشن جنگی جہازوں پر کچھ شرائط عائد کرتا ہے۔

مثال کے طور پر، امن کے وقت میں، بحیرہ اسود کے ممالک اپنے جنگی جہازوں سے گزر سکتے ہیں، لیکن صرف ترکی کو پیشگی معلومات کے ساتھ۔

لیکن وہ ممالک جو بحیرہ اسود پر جھوٹ نہیں بولتے مثلا امریکہ، برطانیہ اور جرمنی،

وہ باسپورس سے گزر سکتے ہیں لیکن وہ صرف ٢١ دن تک بحیرہ اسود میں رہ سکتے ہیں۔

مزید برآں بحیرہ اسود میں 21 دن تک اجازت یافتہ جنگی جہاز کسی بھی وقت 9 سے زیادہ نہیں ہو سکتے۔

اس کا مقصد بحیرہ اسود کے ممالک خصوصا روس کے دفاع کو یقینی بنانا تھا۔

مونٹریوس معاہدہ ترکی کو جنگ کے دوران باسپورس کو مکمل طور پر بند کرنے کی بھی اجازت دیتا ہے۔

بحیرہ اسود کے ممالک کی جانب سے باسپورس تجارتی راستے کے وسیع استعمال کی وجہ سے یہ دنیا کا مصروف ترین سمندری راستہ بن گیا ہے۔

سالانہ تقریبا 50,000 تجارتی اور جنگی جہاز باسپورس سے گزرتے ہیں۔

باسپورس کی اہمیت کو بہتر انداز میں سمجھنے کے لیے

اس کا موازنہ وسطی امریکہ کی پانامہ نہر سے کیا جاسکتا ہے جہاں سالانہ 12,000 جہاز سفر کرتے ہیں۔

جبکہ مصر میں نہر سوئز میں سالانہ صرف 17000 جہاز ہوتے ہیں جو اس کے ذریعے سفر کرتے ہیں۔

دوسرے لفظوں میں پانامہ اور سوئز دونوں نہروں کی سمندری آمدورفت اب بھی باسپورس کے مقابلے میں کم ہے۔

اس طرح کے مصروف راستے کی وجہ سے باسپورس میں حادثات کوئی غیر معمولی بات نہیں ہے،

اور باسپورس کے دونوں اطراف کے خطے کے لئے پریشانکن ہوسکتا ہے۔

اسی وجہ سے ترک حکومت باسپورس کے متوازی ایک اور راستہ تعمیر کرنا چاہتی ہے۔

یہ متبادل سمندری راستہ مصنوعی نہر کی شکل میں ہوگا۔

یہ نہر استنبول کے مغرب میں کھودی جائے گی اور اس لیے اسے استنبول نہر کہا جاتا ہے۔

استنبول نہر 45 کلومیٹر لمبی، 25 میٹر گہری اور 1000 میٹر چوڑی ہوگی۔

ترک حکام کے مطابق یہ منصوبہ 2023 میں مکمل کیا جائے گا جس پر 15 ارب امریکی ڈالر لاگت آئے گی۔

15 ارب امریکی ڈالر.

ترک حکام اس نہر کے بہت سے فوائد حاصل کرتے ہیں۔

مثال کے طور پر، نہر باسپورس کے ٹریفک کے بوجھ کو کم کرے گی۔

اس سے تیل، ایل این جی، کیمیکل ز یا دھماکہ خیز مواد جیسی چیزیں لے جانے والے جہازوں کے حادثے کے امکانات بھی کم ہو جائیں گے۔

ترک صدر طیب اردگان عظیم الشان ترقیاتی منصوبوں کے لیے جانے جاتے ہیں۔

استنبول کا شاندار نیا ہوائی اڈہ ..

باسپورس کے نیچے حیرت انگیز سرنگ ...

ترکی کی عظیم الشان مسجد ..

اور اسی قدر اور اہمیت کے بہت سے دوسرے منصوبے ان کی حکومت کے دوران مکمل ہوئے۔

ماضی میں اس طرح کے منصوبوں کو کامیابی سے مکمل کرنے کے بعد اردگان کو اپنی انتخابی مہمات میں بھی مدد ملی ہے۔

لیکن یہ تمام منصوبے استنبول نہر منصوبے کے قریب کہیں نہیں کھڑے ہیں۔

اردگان استنبول نہر کو اپنا جذبہ سمجھتے ہیں اور ساتھ ہی قومی اہمیت بھی رکھتے ہیں۔

اب آئیے ترکی کے لئے استنبول نہر کے ممکنہ فوائد پر بات کرتے ہیں۔

استنبول نہر ایک بہت بھاری سرمایہ کاری منصوبہ ہوگا اور اس سے لوگوں کے لئے بے شمار نئی ملازمتیں پیدا ہوں گی۔

اس طرح کے میگا منصوبے کے ساتھ اردگان جدید ترکی کی 100 ویں سالگرہ کے موقع پر 2023 میں ترکی کی جی ڈی پی کو 2 ٹریلین ڈالر تک لے جانا چاہتے ہیں۔

یہ ترکی کو سب سے بڑی معیشت میں سے ایک بنا دے گا۔

ترک وزیر برائے مواصلات کے مطابق ترکی نہر استعمال کرنے والے جہازوں سے سالانہ ایک ارب کی آمدنی حاصل کر سکتا ہے۔

ترک حکومت اپارٹمنٹس، ہاؤسنگ پروجیکٹس، پارکس، اسپتال اور تفریحی پارک بھی تعمیر کرنا چاہتی ہے۔

نہر کے دونوں اطراف پانچ لاکھ افراد کے لیے۔

اور اس سے معیشت میں سالانہ مزید 3 ارب ڈالر کا اضافہ ہو سکتا ہے۔

نہر کے کنارے ایک نئے شہر کی ترقی کے ساتھ ہی ترک حکومت کو بھی امید ہے کہ وہ اپنے زرمبادلہ میں اضافہ کرے گی۔

اس مقصد کے لئے وہ یورپی اور عرب سرمایہ کاروں کو بھی رئیل اسٹیٹ میں سرمایہ کاری کی طرف راغب کر رہے ہیں۔

اخباری اطلاعات کے مطابق قطری شاہی خاندان نے حال ہی میں یہاں بہت ساری زمین خریدی ہے۔

تاہم اپوزیشن پارٹی کے کچھ ارکان نے اسے شدید تنقید کا نشانہ بنایا ہے۔

اس منصوبے سے ممکنہ مالی فوائد کے حکومتی دعووں کے باوجود،

بعض تجزیہ کاروں کا خیال ہے کہ اس منصوبے میں اردگان کی اصل دلچسپی خطے میں اسٹریٹجک پوزیشن قائم کرنا ہے۔

اردگان ترکی کو باسپورس اور اس کے آس پاس کے علاقے کا صحیح اور واحد فائدہ اٹھانے والا سمجھتا ہے۔

ان کا خیال ہے کہ پہلی جنگ عظیم کے بعد ترکی کی کمزور پوزیشن کی وجہ سے مونٹریکس معاہدہ زبردستی مسلط کیا گیا تھا۔

یہ وہ معاہدہ ہے جو جہازوں کو بغیر کسی چارج کے اپنے پانیوں سے گزرنے کی اجازت دیتا ہے۔

تاہم استنبول نہر کی تعمیر اس خطے کے حقائق کو تبدیل کر سکتی ہے۔

یہ ایک دلچسپ سوال ہوگا کہ نہر ان ہی شرائط میں آئے گی یا نہیں جو مونٹریکس معاہدے کے تحت رکھی گئی ہیں۔

یا یہ معاہدہ منظور کر سکتا ہے؟

مونٹریکس معاہدے میں کہا گیا ہے کہ بحیرہ اسود پر نہیں بلکہ امریکہ، برطانیہ، جرمنی اور فرانس جیسے ممالک

صرف 21 دن تک بحیرہ اسود میں رہنے کے لئے باسپورس سے گزر سکتے ہیں۔

نہر کی تعمیر کے بعد امریکہ جو ترکی کا نیٹو اتحادی ہے،

کم از کم فی الحال، یہ اب بھی ایک اتحادی ہے،

21 دن سے زیادہ عرصے تک بحیرہ اسود میں اپنا اسلحہ لا سکیں گے۔

اور یہ مونٹریکس معاہدے کی بھی خلاف ورزی نہیں ہے۔

اگر ایسی صورتحال پیدا ہوتی ہے تو بحیرہ اسود میں امریکی اسلحہ خانے کی موجودگی روس کے لئے ایک سنگین تشویش کا باعث بن سکتی ہے۔

اور یہ خطے میں عدم استحکام کا ذریعہ بن سکتا ہے۔

یہ ایک اور سرد جنگ کا آغاز ہوسکتا ہے۔

مونٹریکس معاہدے میں اس سقم کو استعمال کرتے ہوئے ترکی بحیرہ اسود کے ممالک کو ایک نئے معاہدے پر مجبور کر سکتا ہے۔

اور ترکی اس نئے معاہدے میں اپنی زیادہ مضبوط پوزیشن سے استفادہ کر سکتا ہے۔

اس سے ترکی کو مالی، دفاعی اور تزویراتی فوائد کو یقینی بنایا جائے گا۔

اس منصوبے کے لئے ارڈوگران کے پاس جو جذبہ ہے ...

استنبول کے موجودہ میئر کی قیادت میں ترک حزب اختلاف نے ان کا اشتراک کیا لیکن صرف اس منصوبے کی مخالفت کی۔

استنبول کے میئر نے اس منصوبے کو استنبول کے ساتھ بے وفائی، ایک قاتلانہ منصوبہ اور یہاں تک کہ سفید ہاتھی بھی قرار دیا ہے۔

ان کا یہ سنگین سوال ہے کہ کیا ترکی کی گرتی ہوئی مالی صورتحال اس طرح کے میگا منصوبے کو برقرار رکھنے میں کامیاب ہو سکتی ہے۔

ان کا خیال ہے کہ اس طرح کے وقت وں میں اتنا بڑا سرمایہ لگانا دانشمندی نہیں ہے۔

ایک طرف اردگان کے سیاسی حریف اس منصوبے کے خلاف مارچ کر رہے ہیں۔

دوسری جانب اردگان کے حامی مظاہرین کو یورپی طاقتوں کا ایجنٹ سمجھتے ہیں۔

اور یہ کہ وہ غیر ملکی اثر و رسوخ کے تحت ترک مفاد کے خلاف کھڑے ہیں۔

اپوزیشن کا یہ بھی خیال ہے کہ اس منصوبے سے خطے کے قدرتی ماحول اور ماحولیاتی نظام کو شدید نقصان پہنچے گا۔

اور اس منصوبے کی وجہ سے شہر کے شمال مغرب میں جنگل نہروں، چشموں، جھیلوں اور چراگاہوں کے ساتھ ساتھ تباہ ہو جائے گا۔

اس سے پرندوں، جانوروں اور پودوں کی مختلف اقسام کے وجود کو بھی خطرہ لاحق ہوگا۔

وہ یہ اس لئے کہہ رہے ہیں کیونکہ اس منصوبے کے لئے 350 ہیکٹر اراضی پر پھیلے دو لاکھ درختوں کو کاٹنا پڑ سکتا ہے۔

کچھ ماحولیاتی ماہرین کا خیال ہے کہ اس طرح کی نہر کی تعمیر تازہ پانی کے زیر زمین ذخائر کو بھی آلودہ کر سکتی ہے۔

اور اس کے نتیجے میں استنبول کے باشندوں کے لئے تازہ پانی بہت نایاب ہو جائے گا۔

استنبول کے میئر کے مطابق نہر کے کنارے 10 لاکھ افراد کے لیے ہاؤسنگ پروجیکٹ کی تعمیر کا واحد مقصد،

رئیل اسٹیٹ کے کاروبار میں اردگان کے حامیوں کو ٹھیکے دینا ہے۔

ان کا خیال ہے کہ اردگان اس سے سیاسی اور مالی فوائد حاصل کرنا چاہتے ہیں۔

اتنی بڑی تعداد میں لوگوں کی تعداد بڑھنے سے شہری انتظامیہ بے حد دباؤ کا شکار ہو جائے گی۔

نتیجتا اس سے شہریوں کا معیار زندگی خراب ہو جائے گا۔

اس منصوبے کے خلاف لوگوں کا یہ بھی خیال ہے کہ نہر مغربی استنبول کو ایک جزیرے میں تبدیل کر دے گی۔

اور یہ دفاع کے لحاظ سے ایک سنگین کمزوری ثابت ہوسکتی ہے۔

کیونکہ کسی بھی قدرتی آفت کا سامنا کرتے ہوئے امدادی خدمات دینا بہت مشکل ہوگا۔

کیا یہ خدشات حقیقی ہیں؟ اس سوال کا جواب وقت کے ساتھ ہی دیا جائے گا۔

تاہم سوال یہ ہے کہ جہاز اس نئی نہر سے گزرنے کے لئے بھاری فیس کیوں ادا کرتے ہیں۔

خاص طور پر جب ان کے پاس پہلے ہی باسپورس میں ایک مفت راستہ ہو۔

 

0 comments:

آپ بھی اپنا تبصرہ تحریر کریں

اہم اطلاع :- غیر متعلق,غیر اخلاقی اور ذاتیات پر مبنی تبصرہ سے پرہیز کیجئے, مصنف ایسا تبصرہ حذف کرنے کا حق رکھتا ہے نیز مصنف کا مبصر کی رائے سے متفق ہونا ضروری نہیں۔

اگر آپ کے کمپوٹر میں اردو کی بورڈ انسٹال نہیں ہے تو اردو میں تبصرہ کرنے کے لیے ذیل کے اردو ایڈیٹر میں تبصرہ لکھ کر اسے تبصروں کے خانے میں کاپی پیسٹ کرکے شائع کردیں۔