البیرونی ایک عظیم مسلم سائنسدان

0 comments

 


البیرونی ایک عظیم مسلم سائنسدان

 

اگر آپ کے پاس اچھی دوربین ہے تو اسے پورے چاند کی طرف اشارہ کریں۔

اگر آپ اسے 17.9 درجے عرض البلد اور 92.5 ڈگری طول البلد پر اس کے متناسقات مقرر کرتے ہیں،

آپ کو نظر آنے والے چاند کے حصے کو 'البیرونی کریٹر' کہا جاتا ہے۔

چاند کا یہ حصہ دسویں صدی کے مسلمان سائنسدان، ریاضی دان اور فلسفی ابو ریحان البیرونی کے نام وقف ہے۔

البرونی کون تھا اور چاند کا ایک حصہ اس کے نام پر کیوں رکھا گیا ہے۔

دیکھتے رہو.

تعارف

ابو ریحان محمد بن احمد البیرونی ایک عظیم تنقیدی مفکر، طبیعیات دان، معدنیات پسند، مخیر اور سائنسدان ہیں۔

لیکن ان کی اصل شہرت ریاضی، جیومیٹری اور فلکیات کے شعبوں میں ہے۔

ان شعبوں میں ان کی خدمات کی وجہ سے انہیں اب تک کے عظیم ترین سائنسدانوں میں سے ایک سمجھا جاتا ہے۔

وہ اپنے وقت سے اتنا آگے تھا کہ اس کی بہت سی دریافتیں اس کے ہم عصروں کی گرفت سے باہر تھیں۔

ابتدائی زندگی

وہ 973ء میں خاورزم کے شہر کاتھ میں پیدا ہوئے۔ آج یہ جگہ ازبکستان میں ہے۔

بچپن سے ہی وہ فطرت کے ایک متجسس اور گہرے مبصر تھے۔

اس کے لئے ہر چیز اپنے اندر عجائبات کی دنیا لے کر گئی۔

ان کی تحقیق میں مختلف موضوعات شامل تھے۔

ان کی زندگی میں مرکزی خلافت ختم ہو چکی تھی اور مسلم دنیا چھوٹی ریاستوں میں تقسیم ہو چکی تھی۔

یہ سیاسی ہلچل کا وقت تھا۔

لیکن عباسیوں کے لگائے ہوئے علم کے بیج پھلنے پھولنے لگے تھے۔

تعلیم

اس کی پیدائش سے پہلے ہی بہت سے مسلمان سائنسدان اپنے لیے بڑے نام بنا چکے تھے۔

اس دور میں مسلم دنیا کی لائبریریاں قدیم اور جدید علم سے مالا مال تھیں۔

بے شمار یونانیوں کا ترجمہ ہو چکا تھا اور وہ عوامی طور پر دستیاب تھے۔

کاغذ آسانی سے دستیاب تھا جس سے کتاب نویسی آسان ہوگئی۔

البیرونی خوش قسمت تھا کہ اس دور میں پیدا ہوا اور اسے ایک عظیم یونانی استاد ملا جس نے اسے یونانی زبان سکھائی۔

اس سے البیرونی کو یونانی میں ارسطو، سقراط، پیتھاگوراس، گیلین، یوکلڈ، بطلیمی اور آرکیمیڈیز جیسے یونانی عظیم وں کی تصانیف پڑھنے میں مدد ملی۔

اصل یونانی الفاظ کے مطالعے سے ترجموں کی بجائے البیرونی کو تفہیم کی گہرائی حاصل ہوئی۔

اگرچہ ایسا بہت کچھ نہیں تھا جس نے اس کی توجہ اپنی طرف مبذول نہ کرائی ہو،

لیکن جن مضامین نے اسے مستحکم کیا وہ ریاضی، جیومیٹری، فلکیات، طب اور فلسفہ تھے۔

اس کے علاوہ وہ فقہا اور دینیات جیسے مذہبی مضامین کے بھی ماہر تھے۔

اس دور میں مذہبی اور غیر مذہبی مضامین میں کوئی فرق نہیں تھا۔

حالات

سائنسی تحقیق کو ہمیشہ مضبوط لوگوں یا اداروں کی سرپرستی کی ضرورت ہوتی ہے۔

البیرونی کے دور میں نہ صرف شاہی خاندان بلکہ مقامی سربراہان اور قابل ذکر افراد بھی دانشوروں کی صحبت پر فخر محسوس کرتے تھے۔

دانشوروں کو شاہی عدالتوں کا حصہ بننے کی دعوت دی گئی۔

البیرونی خوش قسمت تھا کہ اسے ابو منصور کی سرپرستی حاصل تھی جو شاہی خاندان سے تعلق رکھتا تھا۔

اور ماہر فلکیات اور ریاضی دان بھی تھے۔

یہ ابو منصور ہی تھے جنہوں نے البیرونی کو یوکلیڈین جیومیٹری اور پٹولیمی کی فلکیات سے متعارف کرایا۔

وہ ١٧ سال کی عمر تک ایک مشہور ریاضی دان تھا لیکن وہ اپنے شہر سے باہر نسبتا کم جانا جاتا تھا۔

جب وہ 25 سال کا تھا تو وہ اپنے علم کو بڑھانے اور علم کے ایک زیادہ اہم مرکز کا دورہ کرنے کے لئے سفر کرنا چاہتا تھا۔

اس کے ارد گرد سیاسی ہلچل نے اس فیصلے میں اس کی مدد کی اور وہ بخارا چلا گیا جو سمانیسلطنت کا مرکز تھا۔

ابن سینا

وہاں کچھ وقت گزارنے کے بعد وہ عمیر قبس کی سرپرستی میں کام کرنے کے لیے بحیرہ کیسپیئن کے قریب گورگن چلا گیا۔

وہاں اس کی ملاقات ایک اور دانشور دیو اویسینا سے ہوئی۔

اگرچہ یہ دونوں شخصیات سائنسی دنیا پر اپنی شناخت بنانے کے لئے آگے بڑھیں گی،

لیکن ان کا تعامل اختلاف اور عقل سے خالی نہیں تھا۔

انہوں نے اس ملاقات کے بعد بھی ڈاک کے ذریعے خط و کتابت کی شکل میں اپنی بات چیت جاری رکھی۔

البیرونی نے اویسینا کو 18 سوالات پیش کیے

اور انہیں موصول ہونے والے جوابات نے ایک بہترین فکری اور سائنسی گفتگو کو راستہ دیا۔

18 میں سے 10 سوالات ارسطو کے فلسفے اور آسمانی جسموں کے بارے میں ان کے خیالات سے متعلق تھے۔

باقی 8 میں پانی، روشنی اور گرمی کے بہاؤ جیسے موضوعات پر سوالات شامل تھے۔

یہ خط و کتابت آج تک سوالات اور جوابات کی شکل میں دستیاب ہے۔

اس میں وہ گہرائی اور بہاؤ ہے جو موجودہ سائنسی مباحثوں میں پایا جاتا ہے۔

994 ء میں مشہور مسلمان ماہر فلکیات الخجندی نے سورج کی راہداری کا استعمال کرتے ہوئے رے کے عرض البلد کا حساب لگایا۔

البیرونی نے الخجندی کے کام کی چھان بین کی اور اس کی مختصر آمد کی نشاندہی کی۔

اس واقعے نے انہیں مسلم دنیا بھر میں مشہور اور قابل احترام بنا دیا۔

سلطان محمود

اس وقت اس کہانی کے ایک اور اہم کردار کو متعارف کرانا ضروری ہے؛ سلطان محمود آف غزنی .

جب البیرونی اور اویسینا سائنسی دریافتوں میں بڑی ترقی کر رہے تھے تو محمود ایک عظیم جنگجو کے طور پر اپنا نام بنا رہے تھے۔

اس نے غزنی (افغانستان) میں اپنے مرکز کے ساتھ ایک عظیم بادشاہت قائم کرنے کے خواب دیکھے تھے۔

اور چونکہ اس وقت یہ ایک معمول تھا، وہ ہمیشہ اپنے دربار کے لئے دانشوروں کی تلاش میں رہتے تھے۔

سلطنت سمانید فتح کرنے کے بعد محمود البیرونی اور عویسنا کو غزنی میں لانا چاہتا تھا۔

جب اویسینا فرار ہونے میں کامیاب ہو گئی تو البیرونی کو پکڑ کر غزنی کے دربار میں لایا گیا۔

جہاں وہ 1030ء میں اپنی وفات تک سلطان کے ساتھ رہے۔

اگرچہ وہ درباری دانشوروں کا حصہ تھا لیکن البیرونی جانتا تھا کہ وہ اسیر ہے۔

اگرچہ البیرونی نے اپنی تحقیق جاری رکھی لیکن سلطان کے ساتھ اس کے تعلقات کشیدہ رہے۔

یہ بات دلچسپ ہے کہ جب سلطان کے جانشین مسعود نے تخت سنبھالا تو اس نے البیرونی کو آزاد کر دیا۔

لیکن وہ اپنے وطن واپس نہیں آیا اور اپنے باقی دنوں تک ان کا قیام کیا۔

انہوں نے اپنی کتاب دی کینن کو احترام کی علامت کے طور پر نئے سلطان کے نام بھی وقف کیا۔

فلکیات پر اس عظیم کتاب کو مسعودی توپ یا قنون المسعودی کے نام سے جانا جاتا ہے۔

البیرونی کی سائنس میں شراکت

البیرونی نے ریاضی، جیومیٹری، فلکیات، طبیعیات، کیمیاء، معدنیات، طب، فلسفہ اور بشریات جیسے مضامین پر اپنی چھاپ چھوڑی۔

وہ عربی، فارسی، عبرانی، یونانی اور سنسکرت جیسی زبانوں میں مہارت رکھتا تھا۔

وہ ڈیٹا ریکارڈ کرنے اور اسے بہترین طریقے سے پیش کرنے پر یقین رکھتا تھا۔

چنانچہ اس نے ٦٠ سال کی عمر تک اپنے تمام کام وں کو درج کیا۔

تقریبا ١٤٠ کتابیں اس کے نام سے منسوب ہیں اور ان میں سے نصف سے زیادہ ریاضی اور فلکیات پر ہیں۔

البیرونی کو مسلم دنیا کا سب سے اصل مفکر سمجھا جاتا ہے،

کیونکہ انہوں نے نہ صرف سائنسی تحقیق کے لئے نئی راہیں کھولیں بلکہ صدیوں پرانے خیالات اور تصورات پر بھی تنقید کی۔

اس طرح اس نے تضادات کو درست کیا اور انہیں زیادہ طاقتور انداز میں پیش کیا۔

قدیم اقوام کا تسلسل

قدیم اقوام کا تاریخ دان' ان کی ابتدائی اور اہم ترین کتابوں میں سے ایک ہے۔

اس کتاب کا بنیادی موضوع وقت کی پیمائش کے لئے ایک کمپیکٹ طریقہ تلاش کرنے کی کوشش کرنا ہے۔

انہوں نے 27 سال کی عمر میں اس کتاب پر کام شروع کیا اور اپنی زندگی کے اگلے ٣٥ سالوں تک اس پر کام کرتے رہے۔

کتاب میں انہوں نے نہ صرف عصری تہذیبوں بلکہ دنیا بھر کی معدوم تہذیبوں پر بھی تبادلہ خیال کیا۔

اور فارسیوں، زرتشتیوں، بدھ مت کے پیروکاروں، وسطی ایشیائیوں، یہودیوں، عیسائیوں اور مسلمانوں کے کیلنڈر پیش کیے۔

اس لیے 'قدیم اقوام کا تاریخ دان' دنیا کی ایک سائنسی تاریخ تھی جیسا کہ البیرونی کے دور میں جانا جاتا تھا۔

کتاب ہند

اگر ہم البیرونی کے تمام کاموں کو ایک طرف چھوڑ دیں تو اس کے باوجود 'کتاب ہند' اس کی منفرد اہمیت کو جواز فراہم کرنے کے لئے کافی ہے۔

کم از کم یہ ایک خالص سائنسی انسائیکلوپیڈیا ہے۔

یہ البیرونی کے دنوں میں ہندوستان کے بارے میں ایک تفصیلی کام ہے۔

اس میں ہندو تہذیب، نظریہ، طرز زندگی، یقین اور فلسفے پر بحث کی گئی ہے۔

'دی بک آف انڈیا' کسی بھی ثقافت پر پہلی کتاب ہے جو کسی بالکل مختلف ثقافت اور پس منظر سے تعلق رکھنے والے کسی شخص نے لکھی ہے۔

ماہرین بشریات کے مطابق 'دی بک آف انڈیا' کو بشریات کی پہلی کتاب سمجھا جاسکتا ہے۔

اس وقت تک ہندو مسلم دنیا میں محض مشرک اور بت پرست کے طور پر جانے جاتے تھے۔

وہ ہندو تہذیب اور اس کی دانش مندی سے بالکل ناواقف تھے۔

ہندوستان میں محمود کی بہت سی فوجی مہمات کے ذریعے ہی البیرونی ہندو علما کے رابطے میں آیا۔

اس نے ان سے سنسکرت سیکھی اور اس سے اسے ہندو تہذیب کے ارتقا کا مطالعہ کرنے میں مدد ملی۔

حالانکہ البیرونی خود بھی دیندار مسلمان تھا،

ان کی غیر جانبدارانہ تحقیق نے انہیں اس نتیجے پر پہنچایا۔

کہ ہندوؤں کو محض مشرک کہنا ایک حد سے زیادہ آسان تھا۔

بلکہ ایک مکمل نظام فکر کام کر رہا ہے جو ان کے منفرد فلسفے پر مبنی تھا۔

اس کتاب کے 80 ابواب ہیں اور اس میں ہندو خداؤں، زندگی اور موت اور جنت اور جہنم کے خیال پر بحث کی گئی ہے۔

اس میں ہندوستان میں فلسفہ، طب، ریاضی، فلکیات اور اوقات کی پیمائش پر بھی بحث کی گئی ہے۔

اس وقت چند باتوں پر بات کرنا مناسب ہے۔

1۔ یہ پہلا واقعہ تھا جہاں فاتح قوم کی طرف سے شکست خوردہ قوم کے بارے میں ایک جامع کتاب لکھی گئی تھی۔

اس طرح یہ کتاب البیرونی کی جانب سے مسلمانوں کو ہندوستان کی نامعلوم ثقافت کو سمجھنے کی ایک نتیجہ خیز کوشش ثابت ہوئی۔

اس نے دونوں اطراف کے علماء کو ایک ساتھ بیٹھنے اور بغیر کسی تعصب کے فکری مباحثے کرنے کا موقع دیا۔

مزید برآں جب انگریزوں نے اٹھارویں صدی میں ہندوستان آنے کا ارادہ کیا تو انہوں نے ہندوستانی ثقافت کو سمجھنے کے لئے اس کتاب کا مطالعہ کیا۔

2۔ اس کتاب میں البیرونی نے قدیم یونان اور ہندوستان کے علما اور فلسفیوں کے درمیان بہت سے مشترک پہلوؤں کا تصور پیش کیا ہے۔

البیرونی نے تجویز پیش کی کہ یہ دونوں ثقافتیں ایک ہی درخت کی شاخیں دکھائی دیتی ہیں۔

اس کے بعد وہ ہندوستانیوں کے علم اور فلسفے میں یونانیوں کی طرح ترقی نہ کرنے کی وجہ تلاش کرنے کی کوشش کرتا ہے۔

اور اس نتیجے پر پہنچتا ہے کہ یہ ان کی زبان سنسکرت کی وجہ سے تھا۔

وہ سنسکرت کو ایک غیر سائنسی زبان سمجھتے تھے جو محاوراتی فقروں اور کہاوت وں سے بھری ہوئی تھی۔

یہاں تک کہ سنسکرت میں کسی بھی چیز کی کمپیکٹ سائنسی تعریف دینا کافی مشکل تھا۔

3۔ عام عقیدے کے برعکس، کچھ حالیہ علما کا خیال ہے کہ البیرونی دراصل یہ کتاب لکھنے کے لئے ہندوستان نہیں گئے تھے۔

جس طرح البیرونی کو بخارا سے محمود کے دربار میں لایا گیا تھا اسی طرح وہاں بھی بہت سے ہندوستانی علما موجود تھے۔

وہ ماہر عالم تھے اور وہ ہندوستان کے بارے میں تمام معلومات کا اصل ذریعہ نکلے۔

زمین کے رداس کی پیمائش

البیرونی نے جو سب سے بڑا کارنامہ انجام دیا وہ یہ تھا کہ اس نے زمین کے دائرے کا حساب کیسے لگایا۔

اس کے ذریعہ حساب کی گئی قدر اصل قدر کے کافی قریب ہے، جس کا حساب آج جدید تکنیک وں کے ذریعہ لگایا جاتا ہے۔

اس مقصد کے لیے اس وقت کے استعمال کے طریقوں کے برعکس البیرونی نے سادہ مثلثی مساوات کا استعمال کیا۔

ان حسابات کے لیے اس نے ایک پہاڑ کی اونچائی اور افق پر اس کی چوٹی کا زاویہ استعمال کیا۔

انہوں نے یہ تجربہ پاکستان میں موجودہ پنجاب کے علاقے پنڈ دادن خان میں فورٹ نندنہ کے قریب کیا۔

تہدید ایک نیہا

ان کی کتاب 'تہدید این نہیا' ریاضیاتی جیومیٹری کے موضوع پر ایک ماسٹر پیس ہے۔

اپنی کتابوں میں انہوں نے شہروں اور ان کے متناسقات کے درمیان فاصلوں کا حساب لگانے کے اصولوں کا تعین کیا۔

انہوں نے مثلثی اصولوں کا استعمال کرتے ہوئے مکہ کی سمت کا تعین بھی کیا۔

اس طرح انہوں نے نماز کے لئے مکہ کی سمت تلاش کرنے کے اہم ترین مسئلے کا عملی حل تجویز کیا۔

وہ پہاڑوں اور فوسل کی تشکیل کے طریقہ کار کا بھی مطالعہ کرتا ہے۔

مسعودی توپ

عظیم یونانی ماہر فلکیات پٹولیمی کو فلکیات کا بانی سمجھا جاتا ہے۔

اس موضوع پر ان کی کتاب المگیسٹ کے بارے میں خیال کیا جاتا ہے کہ وہ فلکیات سے متعلق تمام کتابوں کی ماں ہیں۔

پلٹلیمی نے دوسری صدی عیسوی میں جیوسنٹرزم کا خیال پیش کیا جس میں کہا گیا ہے کہ سورج اور تمام آسمانی اجسام ایک ساکن زمین کے گرد چکر لگاتے ہیں۔

اس کے برعکس یہ خیال کہ تمام آسمانی جسم سورج کے گرد گھومتے ہیں ہیلیوسنٹرزم کہلاتا ہے۔

اسے سولہویں صدی عیسوی میں پیش کیا گیا۔

البیرونی نے مشاہدہ کیا کہ پٹولیمی کبھی کبھار ان اقدار کو نظر انداز کر دیتا تھا جو اس کے نظریے کی مخالفت کرتی ہیں۔

بلکہ اس نے صرف وہی حساب پیش کیا جو اس کے خیال کے حق میں تھا۔

اگرچہ البیرونی نے جیوسنٹرازم کو مکمل طور پر مسترد نہیں کیا۔

ان کی رائے میں اس نظریے کی تائید کے لیے پٹولیمی نے جو حساب کتاب پیش کیا وہ بے نتیجہ تھا۔

انہوں نے مشورہ دیا کہ ہیلیوسنٹرزم کو ثابت کرنے کے لئے بھی اسی حساب کا استعمال کیا جاسکتا ہے۔

آج کی ٹیکنالوجی کی مدد سے ہم جانتے ہیں کہ یہ دونوں نظریات غلط تھے۔

تاہم ہیلیوسنٹرزم حقیقت کے کسی حد تک قریب تھا۔

البیرونی کا خیال تھا کہ المگسٹ نے اپنے دن گزارے ہیں اور دنیا کو اس موضوع پر ایک نئی تحقیق اور نقطہ نظر کی ضرورت ہے۔

چنانچہ انہوں نے اپنی ماسٹر پیس بک قنون المسعودی لکھی جو آج تک معروف فلکیات پر محیط تھی۔

اس نے اصول وں کو طے کرنے کی بھی کوشش کی تاکہ مستقبل میں تحقیق موثر طریقے سے کی جاسکے۔

یہ کتاب ایک انقلابی متن ثابت ہوئی۔

یہی وجہ ہے کہ دوربین کی ایجاد سے پہلے اسے عظیم ترین ماہرین فلکیات میں شمار کیا جاتا ہے۔

ان کی کوششوں کو یاد گار بنانے کے لیے ایک قمری گڑھے کا نام ان کے نام پر رکھا گیا ہے۔

ان کی دیگر تصانیف میں چاند کی حرکت اور مراحل، ستاروں اور سیاروں کی نقل و حرکت، روشنی کی رفتار، سائے پر تحقیق،

جواہرات، دھاتوں کی کثافت، دوا اور فارماکولوجی۔

تھری ڈی خلا میں کسی بھی شے کی پوزیشن کا تعین کرنے کی اس کی تکنیک کو قطبی متناسقات کا پیش رو سمجھا جاتا ہے۔

البیرونی کی تحقیق کے بارے میں سب سے اچھی بات یہ تھی کہ وہ ہمیشہ اپنی تحقیق کے ساتھ اعداد و شمار پیش کرتے تھے۔

تاکہ کوئی بھی اس کے نتائج کو دوبارہ پیش کرنے کے لئے اس کے ڈیٹا کا استعمال کرسکے۔

اس طرح اس کی تحقیق کے جواز میں کوئی شک نہیں بچا تھا۔

وہ ایک ایسا شخص تھا جو سائنسی طریقہ کار پر مکمل طور پر یقین رکھتا تھا اور سائنس اور منطق کا استعمال کرتے ہوئے روزمرہ کے مسائل حل کرتا تھا۔

جہاں اس نے جہالت کی تاریک راہداریوں کو اپنی عقل سے روشن کیا

انہوں نے کسی بھی تضاد ات کے لئے موجودہ بہت سے یقین اور نظریات کو بھی آزمایا اور انہیں زیادہ بہتر اور قابل استعمال بنایا۔

وہ 1050ء میں افغانستان کے غزنی میں انتقال کر گئے اور وہیں ان کی آخری آرام گاہ ہے۔

 

0 comments:

آپ بھی اپنا تبصرہ تحریر کریں

اہم اطلاع :- غیر متعلق,غیر اخلاقی اور ذاتیات پر مبنی تبصرہ سے پرہیز کیجئے, مصنف ایسا تبصرہ حذف کرنے کا حق رکھتا ہے نیز مصنف کا مبصر کی رائے سے متفق ہونا ضروری نہیں۔

اگر آپ کے کمپوٹر میں اردو کی بورڈ انسٹال نہیں ہے تو اردو میں تبصرہ کرنے کے لیے ذیل کے اردو ایڈیٹر میں تبصرہ لکھ کر اسے تبصروں کے خانے میں کاپی پیسٹ کرکے شائع کردیں۔